Fundacja Medycyna & Sztuka

BADANIA – SZKOLENIA – DIAGNOSTYKA

 


Artykuł nr 3 z dnia 10.08.2023

w ramach projektu:
„Wielkopolski projekt badawczo-rozwojowy w zakresie diagnostyki, rehabilitacji medycznej, terapii, opieki i edukacji dla dzieci i młodzieży ze Spektrum Poalkoholowych Zaburzeń Rozwojowych (FASD), ich rodziców/opiekunów, a także dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem od alkoholu, wynikającym ze złych wzorców funkcjonowania środowiska rodzinnego”


Diagnostyka FASD cz. II

W poprzednim artykule opisano, jak powinien wyglądać proces diagnostyczny, aby diagnoza FAS/FASD była rzetelna i niepodważalna.
W tym artykule przedstawione zostaną procesy diagnostyczne poszczególnych specjalistów wchodzących w skład interdyscyplinarnego zespołu diagnostycznego FAS/FASD.

Do rozpoznania FAS (Alkoholowy Zespół Płodowy), sklasyfikowanego pod kodem Q86.0 w ICD-10, konieczne jest potwierdzenie czterech podstawowych kryteriów:

  • potwierdzone spożywanie alkoholu przez matkę w ciąży,

  • nieprawidłowości w ośrodkowym układzie nerwowym (neurologiczne i/lub funkcjonalne, strukturalne),

  • pre- i postnatalny deficyt wagi, wzrostu i obwodu głowy,

  • dysmorfie twarzy (wąskie szpary powiekowe, gładka rynienka podnosowa, wąska górna warga).

Wynik diagnozy FAS/FASD zależy od nasilenia powyższych kryteriów. W efekcie można rozpoznać:

  • FAS (Płodowy Zespół Alkoholowy)

  • pFAS (Częściowy Płodowy Zespół Alkoholowy)

  • ARND (Zaburzenia Neurorozwojowe)

  • ND-PAE (Zaburzenia Neurobehawioralne)


Praca interdyscyplinarnego zespołu diagnostycznego

Aby możliwe było postawienie pełnej diagnozy, wszyscy specjaliści zespołu muszą przeprowadzić badania i współpracować jako jeden zespół odpowiedzialny za całość diagnozy.

Psycholog

Bada za pomocą standaryzowanych testów rozwój funkcji behawioralnych, motorykę precyzyjną, lateralizację, spostrzeganie wzrokowe, sferę emocjonalno-społeczną, funkcje poznawcze i wykonawcze.
Opinia psychologiczna zawiera szczegółowy opis deficytów i mocnych stron dziecka, umożliwiający późniejszym specjalistom pełne zrozumienie zakresu zaburzeń.
Psycholog dodatkowo obserwuje dziecko w trakcie badania, oceniając: kontakt, emocje, uwagę, motywację i aktywność.

Logopeda

Przeprowadza diagnozę przy użyciu standaryzowanych testów, oceniając m.in. rozumienie i nadawanie mowy, reakcje słuchowe, funkcje mózgowe i artykulację.
Na tej podstawie określa uszkodzenia OUN w obszarze komunikacji.
Opis logopedy pomaga w planowaniu terapii mowy i komunikacji.

Fizjoterapeuta

Przeprowadza badanie neurologiczne w celu identyfikacji uszkodzeń w OUN oraz ocenia postawę, napięcie mięśniowe i koordynację ruchową.
Na tej podstawie określa, czy istnieją zaburzenia motoryczne wymagające terapii ruchowej.

Lekarz medycyny

Odpowiada za diagnozę różnicową, czyli wykluczenie innych chorób o podobnych objawach.
Po analizie opinii wszystkich specjalistów lekarz stawia lub wyklucza diagnozę FAS/FASD.
Jako członek zespołu interdyscyplinarnego może też kierować dziecko do innych specjalistów, jeśli zauważy nieprawidłowości pozadiagnostyczne.


Identyfikacja deficytów i skala 4-cyfrowa

Po zakończeniu badań wszyscy członkowie zespołu omawiają wyniki wspólnie, analizując stwierdzone uszkodzenia OUN.
Ilość i charakter deficytów są odnotowywane w czterocyfrowej skali diagnostycznej, która odzwierciedla:

  1. niedobór wzrostu,

  2. dysmorfie twarzy,

  3. uszkodzenie ośrodkowego układu nerwowego,

  4. narażenie na alkohol w okresie płodowym.


Czynniki pre- i postnatalne

W skali 4-cyfrowej znajduje się również tabela pomocnicza do określenia czynników prenatalnych i postnatalnych.
Choć nie wpływają one na sam kod diagnostyczny, pomagają określić, czy uszkodzenia OUN powstały w życiu płodowym, czy po urodzeniu.

Znajomość tych czynników jest istotna przy planowaniu terapii.
Przykładowo:

  • jeśli uszkodzenia są prenatalne – uznaje się je za nieodwracalne,

  • jeśli są postnatalne – można zniwelować ich skutki poprzez odpowiednią terapię i wsparcie środowiskowe.

W tym zakresie szczególnie cenna jest wiedza pracowników socjalnych, znających realia życia dziecka w pieczy zastępczej lub placówce opiekuńczej.


Znaczenie profilaktyki

Od dawna wiadomo, że alkohol spożywany przez kobietę w ciąży może powodować poważne zaburzenia rozwojowe płodu.
Dlatego zaleca się całkowitą abstynencję na co najmniej 6 miesięcy przed zajściem w ciążę oraz przez cały okres jej trwania.


Pozdrawiamy i zapraszamy do obserwowania strony ……………… (tu można wpisać adres dedykowanej strony internetowej)

mgr Sylwia Ryżewska
Wiceprezes Zarządu Polskiego Instytutu FASD
Certyfikowany Diagnosta i Specjalista FASD

WESPRZYJ FUNDACJĘ

Fundacja Medycyna i Sztuka  nie prowadzi działalności pożytku publicznego w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, dlatego też nie możemy otrzymywać  1 % podatku dochodowego.

Można jednak wspierać naszą działalność w dwojaki sposób:

Pamiętaj, że darowizna na rzecz naszej Fundacji pomniejsza Twój podatek.
Masz prawo odliczyć od swojego dochodu kwotę darowizny stanowiącej do 6 % Twojego dochodu (podstawa prawna: art. 26, ust. 1 pkt. 9 Ustawy o podatku od osób fizycznych z dnia 26.07.1991 r. z późniejszymi zmianami).

Jeżeli przekazujesz darowiznę jako osoba prawna, to możesz odliczyć
do 10 % dochodu osoby prawnej (podstawa prawna: art. 18 ust.1 pkt. 1
Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15.02.1992 r. z
późniejszymi zmianami).

Podstawą odliczenia jest dokument wpłaty darowizny (potwierdzenie dokonania przelewu/wpłaty) na konto bankowe Fundacji.

Jeśli chcesz wspomóc naszą fundację, podajemy dane do przelewu:

III Ogólnopolska konferencja naukowa

Dni
Godziny
Minuty
Sekundy

„Funkcjonowanie dziecka w FAS/FASD w rodzinie i szkole”